Advertorial bragt i Børsen den 23.  marts 2018. Af Deloitte. Produceret af Børsen Creative 

Danmark kan vende cybersikkerhed fra trussel til mulighed. Sikkerhed kan bygges ind som konkurrencefordel i produkter, og vi kan tage en bid af en boomende global industri for cybersikkerhed.

Cyberangreb rammer virksomheder, nationer og privatpersoner som aldrig før. WannaCry-angrebet ramte over 150 lande. NotPetya-angrebet kostede Mærsk et milliardbeløb.

Danmark er EU’s mest digitale land, men vores cybersikkerhed er ifølge FN kun på en global 34. plads. Hele verden har undervurderet truslerne. Derfor er regeringen ved at bygge en stærkere defensiv med 1,4 mia. kr. til et styrket cyberforsvar, og en national strategi for cybersikkerhed er på vej.

“Der er et stort potentiale i at gøre høj cybersikkerhed til et konkurrenceparameter for danske virksomheder ligesom høj fødevaresikkerhed er det” – Lars Frelle-Petersen, direktør, Dansk Industri.

“Men Danmark er nødt til også at gribe de store offensive muligheder. Hvis både virksomheder og samfund handler nu, så har vi et åbent vindue til at gå i front internationalt og skabe jobs og vækst. Både ved at bygge cybersikkerhed ind i traditionelle produkter men også ved at gå i front med viden og løsninger,” siger Thomas Brun, partner og leder for Risk Advisory i Deloitte.

Det er hovedkonklusionen i en ny rapport om “Fremtidens marked for cybersikkerhed” fra Innovationsfonden, Deloitte og Alexandra Instituttet. Det anslås heri, at alene det danske marked for cybersikkerhed fordobles fra 2,4 mia. kr. i 2017 til 4,8 mia. kr. i 2022. Dertil kommer muligheden for at tage en bid af det globale marked og i at bygge sikkerhed ind i danske produkter.

Dansk Industri og direktør Lars Frelle-Petersen ser også betydelige muligheder.

“Der er et stort potentiale i at gøre høj cybersikkerhed til et konkurrenceparameter for danske virksomheder, ligesom høj fødevaresikkerhed er det. Og hvis en digital løsning, der er ‘made in Denmark’ bliver synonym med en høj grad af tillid, er der ikke tvivl om, at der er et stort globalt marked, der kan åbne sig”.

Ifølge Lars Frelle-Petersen kan ingen brancher ignorere cybersikkerhed.

“Jo mere intelligens vi får bygget ind i produkter – fra dyner over bygninger til biler – jo større bliver de potentielle risici. De brancher og virksomheder, der er nået længst, har mest at vinde ved at gøre cybersikkerhed til en konkurrencefordel. Hvis vi ikke investerer, så gør vi os selv meget sårbare over for en ny tids trusler, og vi overlader initiativet til andre”.

Han peger dermed på ‘Internet of Things’, som er den ene af to tendenser, der driver behovet for øget cybersikkerhed. Ifølge OECD vil antallet af forbundne enheder som telefoner og fjernsyn i et typisk hjem vokse fra 8 i 2012 til 50 i 2022.

Den anden tendens er åbne netværk. Allerede i 2015 gemte hele 38 procent af danske virksomheder data i ‘skyen’, hvilket også kræver sikre eksterne netværk.

“En placering i front på cybersikkerhed er et naturligt mål for et af verdens mest digitaliserede lande”
Peter Hønggard Andersen, direktør, Innovationsfonden

Danske eksperter, forskere og entreprenører identificerer i den nye rapport tre løftestænger for en styrket dansk position indenfor cybersikkerhed:

1) Styrkede kompetencer (cybersikkerhed i grundskoler og efteruddannelser. Mere forskning i bl.a. identitetsstyring, sikkerhed og kryptologi. Tiltrækning af udenlandske specialister),

2) Mere sikker trafik i netværk (fokuseret forskning, nationale standarder og tværgående samarbejder), og

3) Sikkerhed i produktdesign (nationale standarder og certificeringer understøtter ‘security by design’ i danske produkter).

“En placering i front på cybersikkerhed er et naturligt mål for et af verdens mest digitaliserede lande. Vi skal langt mere ind i kampen for cybersikkerhed, end vi er i dag. Og her er mere regulering for en gang skyld en vigtig del af svaret – som værn for virksomheder og den enkelte borger. Men det kræver også mere forskning, mere innovation, og at vi sætter ind allerede, mens de unge uddanner sig. Vi har den gulerod, at der står et milliardmarked for cybersikkerhed og venter på dygtige danske virksomheder og entreprenører,” siger Peter Hønggaard Andersen, direktør i Innovationsfonden.